bip.gov.pl
RSS
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 18.06.2010, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: poprawka

Regulamin

Załącznik do Uchwały Nr LII / 524/ 2010
Sejmiku Wojew?dztwa Lubuskiego
z dnia 14 czerwca 2010 r.


R E G U L A M I N O R G A N I Z A C Y J N Y
L U B U S K I E G O
O Ś R O D K A D O R A D Z T W A R O L N I C Z E G O

K A L S K



2 0 1 0 r o k


ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE


§, 1. Regulamin Lubuskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Kalsku, zwany dalej &bdquo,Regulaminem&rdquo,, określa szczeg?łową strukturę organizacyjną oraz zadania poszczeg?lnych kom?rek organizacyjnych Lubuskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Kalsku, zwanego dalej &bdquo,Ośrodkiem&rdquo,, w tym:

1) zasady kierowania Ośrodkiem,
2) zadania wsp?lne dla dział?w, zespoł?w i stanowisk pracy,
3) strukturę organizacyjną,
4) organizację wewnętrzną i zakresy działania wchodzących w jego skład kom?rek
organizacyjnych,
5) formy i metody kierowania pracą Ośrodka, zakres zadań i uprawnień kierownik?w kom?rek
organizacyjnych oraz tryb pracy Ośrodka,
6) zasady i zakres udzielania upoważnień pracownikom Ośrodka,
7) właściwość w zakresie podpisywania dokument?w i pism,
8) zasady postępowania przy opracowywaniu akt?w normatywnych,
9) zasady planowania i programowania działalności Ośrodka,
10) zasady działalności kontrolnej Ośrodka,
11) tryb realizacji wniosk?w i zaleceń pokontrolnych organ?w kontroli zewnętrznej.

§, 2. Ośrodek działa na podstawie:

1. Ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 z p?ź. zm).

2. Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 grudnia 2009 r. w sprawie ramowego statutu wojew?dzkich ośrodk?w doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 211, poz. 1634 ).

3. Statutu Lubuskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego stanowiący załącznik do uchwały Nr XLVIII/488/2010 Sejmiku Wojew?dztwa Lubuskiego z dnia 30 marca 2010 r. w sprawie nadania statutu Lubuskiemu Ośrodkowi Doradztwa Rolniczego w Kalsku.

4. Niniejszego Regulaminu.


§, 3. Terenem działania Ośrodka jest wojew?dztwo lubuskie.


ROZDZIAŁ II
ZASADY KIEROWANIA OŚRODKIEM

§, 4. Ośrodek jako wojew?dzka samorządowa osoba prawna prowadzi doradztwo rolnicze obejmujące działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynk?w rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochod?w rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zr?wnoważonego rozwoju obszar?w wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolnik?w i innych mieszkańc?w obszar?w wiejskich.

§, 5. 1. Dyrektor Ośrodka kieruje realizacją zadań wymienionych w §, 6 przy pomocy zastępcy dyrektora, dyrektora oddziału, gł?wnego księgowego, kierownik?w dział?w i zespoł?w doradc?w.
W czasie nieobecności dyrektora zastępuje go zastępca dyrektora.

2. Zastępca Dyrektora:
1) kieruje zakresem powierzonych spraw i zadań podporządkowanych kom?rek organizacyjnych, określonych w niniejszym Regulaminie,
2) wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez Dyrektora.

3. Dyrektor Oddziału w Lubniewicach:
1) kieruje zakresem powierzonych spraw i zadań podporządkowanych kom?rek organizacyjnych, określonych w niniejszym Regulaminie,
2) wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez Dyrektora.

4.Gł?wny Księgowy kieruje całokształtem gospodarki finansowo-księgowej Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez Dyrektora.

§, 6. 1. W zakresie zastrzeżonym dla Dyrektora pozostają:
1) og?lne kierownictwo i nadz?r nad realizacją ustawowych zadań, kompetencji i uprawnień zastępcy dyrektora, dyrektora oddziału, gł?wnego księgowego, kierownik?w dział?w i zespoł?w doradc?w,
2) reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
3) wnioskowanie do Sejmiku Wojew?dztwa Lubuskiego o powołanie i odwołanie zastępcy dyrektora oraz wielkość wynagrodzenia,
4) zarządzanie mieniem Ośrodka,
5) wsp?łpraca z Radą Społeczną Doradztwa Rolniczego, zwaną dalej &bdquo,Radą&rdquo,, w sprawach realizacji zadań Ośrodka,
6) wnioskowanie do Sejmiku Wojew?dztwa Lubuskiego, po zasięgnięciu opinii Rady, o zatwierdzenie cennika określającego wysokość wynagrodzenia za wykonywane usługi,
7) wykonywanie określonych w przepisach prawnych czynności wynikających z funkcji Dyrektora i pracodawcy,
8) zapewnienie właściwej organizacji pracy i prawidłowego funkcjonowania Ośrodka,
9) reprezentowanie Ośrodka w postępowaniach sądowych i administracyjnych oraz sprawach wynikających z prawa pracy,
10) nadz?r nad kontrolą wewnętrzną w Ośrodku.

2. Dyrektor Ośrodka bezpośrednio kieruje i nadzoruje realizację zadań przez:
1) Zastępcę Dyrektora,
2) Dyrektora Oddziału w Lubniewicach,
3) Gł?wnego Księgowego i Dział Księgowości,
4) Kierownika Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw,
5) Dział Kadr i Organizacji Pracy,
6) Stanowisko do spraw Obsługi Prawnej,
7) Stanowisko do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
8) Stanowisko do spraw Zarządzania Jakością,
9) Audytor wewnętrzny.

§, 7. 1. Zastępca Dyrektora kieruje, koordynuje i bezpośrednio nadzoruje realizację zadań z zakresu:
1) produkcji rolniczej, standard?w jakościowych w tym ekologii i ochrony środowiska, doświadczalnictwa i badań laboratoryjnych,
2) wiejskiego gospodarstwa domowego, agroturystyki i przedsiębiorczości,
3) ekonomiki,
4) zastosowań teleinformatyki,
5) administrowania i gospodarowania majątkiem,
6) inne zadania określone przez Dyrektora.

2. Zastępca Dyrektora kieruje, koordynuje oraz bezpośrednio nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Działy w Kalsku:
a) System?w Produkcji Rolnej, Standard?w Jakościowych, Doświadczalnictwa i Laboratorium,
b) Wiejskiego Gospodarstwa Domowego, Agroturystyki i Przedsiębiorczości,
c) Ekonomiki,
d) Zastosowań Teleinformatyki,
e) Administracyjno-Gospodarczy,
2) Powiatowe Zespoły Doradztwa Rolniczego w:
a) Krośnie Odrzańskim,
b) Nowej Soli razem ze Wschową,
c) Świebodzinie,
d) Zielonej G?rze z siedzibą w Kalsku,
e) Żaganiu,
f) Żarach z siedzibą w Lubsku.

§, 8.1. Dyrektor Oddziału w Lubniewicach kieruje, koordynuje i bezpośrednio nadzoruje realizację zadań z zakresu:
1) produkcji rolniczej, standard?w jakościowych w tym ekologii i ochrony środowiska,
2) wiejskiego gospodarstwa domowego, agroturystyki i przedsiębiorczości,
3) ekonomiki,
4) administrowania i gospodarowania majątkiem w Oddziale,
5) inne zadania określone przez Dyrektora.

2. Dyrektor Oddziału w Lubniewicach kieruje, koordynuje i bezpośrednio nadzoruje wykonywanie zadań przez:
1) Zespoły Specjalist?w Zakładowych w Oddziale w Lubniewicach:
a) System?w Produkcji Rolnej i Standard?w Jakościowych,
b) Wiejskiego Gospodarstwa Domowego, Agroturystyki i Przedsiębiorczości,


c) Ekonomiki,
2) Zesp?ł Administracyjno-Gospodarczy,
3) Powiatowe Zespoły Doradztwa Rolniczego w:
a) Gorzowie Wlkp.,
b) Międzyrzeczu,
c) Strzelcach Kraj.,
d) Słubicach,
e) Sulęcinie.

§, 9. 1. Gł?wny Księgowy kieruje, koordynuje oraz bezpośrednio nadzoruje realizację zadań w zakresie obsługi finansowo-księgowej Ośrodka.

2. Gł?wny Księgowy kieruje, koordynuje i bezpośrednio nadzoruje realizację zadań wykonywanych przez Dział Księgowości.

§, 10 1. Kierownik Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw koordynuje i bezpośrednio nadzoruje realizację zadań z zakresu metodyki doradztwa, szkoleń i wydawnictw w Ośrodku, pełniąc obowiązki Zastępcy Kierownika Oddziału w Lubniewicach.

2. Kierownik Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw kieruje, koordynuje i bezpośrednio nadzoruje realizację zadań wykonywanych przez Dział Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw wykonując jednocześnie zadania związane z powierzonymi obowiązkami Zastępcy Kierownika Oddziału w Lubniewicach.


§, 11. Zastępca Dyrektora , Dyrektor Oddziału, Gł?wny Księgowy i Kierownik Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw wykonują zadania w imieniu Dyrektora Ośrodka i pod jego kierownictwem.

ROZDZIAŁ III
RADA SPOŁECZNA DORADZTWA ROLNICZEGO

§, 12. 1. Przy Ośrodku działa Rada Społeczna Doradztwa Rolniczego, powołana przez Sejmik Wojew?dztwa Lubuskiego, kt?ra jest organem opiniodawczo-doradczym Dyrektora Ośrodka.

2. Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia Dyrektor Ośrodka, a za dokumentację związaną z działalnością Rady odpowiada pracownik Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw.

ROZDZIAŁ IV
ZADANIA WSPÓ,LNE DLA DZIAŁÓ,W,
ZESPOŁÓ,W I STANOWISK PRACY


§, 13. Do zadań wsp?lnych pracownik?w Ośrodka należy w szczeg?lności:

1) pełna znajomość przepis?w prawa właściwych dla realizacji zadań danego stanowiska pracy oraz ich bezwzględne przestrzeganie, w oparciu o kryterium legalności,
2) wnikliwe, sumienne, sprawne i terminowe wykonywanie zadań oraz bezstronne, kulturalne i uprzejme załatwianie klient?w Ośrodka,
3) przestrzeganie ustalonych zasad porządku i dyscypliny pracy,
4) stałe podnoszenie kwalifikacji i umiejętności w drodze samokształcenia,
5) przestrzeganie ustawy o ochronie informacji niejawnych i ustawy o ochronie danych osobowych,
6) należyta dbałość o merytoryczne wykonywanie zadań z uwzględnieniem interes?w państwa i Ośrodka,
7) wykazywanie inicjatywy w usprawnianiu pracy, w szczeg?lności na zajmowanym stanowisku,
8) właściwe udzielanie informacji publicznej, o ile stosowne przepisy prawa tego nie zakazują, w tym:
a) informowanie klient?w o wszelkich uwarunkowaniach załatwianej sprawy,
b) rozstrzygania sprawy bez zbędnej zwłoki, a w miarę możliwości na miejscu, bądź niezwłoczne informowanie strony o przyczynach powstałej zwłoki i wskazanie nowego terminu załatwienia sprawy,
9) podejmowanie wsp?łpracy i wzajemne informowanie się w sprawach wymagających wsp?łdziałania kom?rek organizacyjnych bądź stanowisk pracy w Ośrodku,
10) wykonywanie służbowych poleceń przełożonych i przestrzeganie drogi służbowej,
11) pełna znajomość instrukcji ppoż. i BHP,
12) dokładanie należytej staranności w utrzymaniu estetycznego wyglądu miejsca pracy,
13) wykazywanie dbałości o powierzone mienie oraz prawidłowe jego zabezpieczenie po zakończeniu pracy,
14) organizowanie i uczestniczenie w szkoleniach wewnętrznych Ośrodka,
15) opracowywanie program?w i plan?w działania oraz przygotowywanie sprawozdań,
16) dbanie o właściwy wizerunek Ośrodka.

ROZDZIAŁ V
STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§, 14. 1. Ośrodek funkcjonuje w ramach struktury dwustopniowej: wojew?dztwo i powiat.

2. Strukturę wojew?dzką tworzą:


1) Lubuski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Kalsku działający na terenie 7 powiat?w tj. Krosno Odrz., Nowa S?l, Świebodzin, Zielona G?ra, Żary, Wschowa i Żagań,
2) Oddział Lubuskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Lubniewicach - zwany dalej &bdquo,Oddziałem&rdquo,, funkcjonuje na terenie 5 powiat?w tj. Gorz?w Wlkp., Międzyrzecz, Słubice, Sulęcin, Strzelce Kraj.,

3.Strukturę powiatową tworzą Powiatowe Zespoły Doradztwa Rolniczego (PZDR).

4.W skład struktury organizacyjnej wymienionej w ust.2 pkt.1 wchodzą następujące kom?rki organizacyjne:
1) na poziomie wojew?dztwa:

a) MS &ndash, Dział Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw:
&ndash, stanowisko ds. prowadzenia i organizacji pracy wydawniczej &ndash, Bod.,
&ndash, stanowisko ds. dokumentowania metodyki doradztwa i szkoleń &ndash, Bie.,
&ndash, stanowisko ds. składu komputerowego- Sie.
- stanowisko ds. składu komputerowego i prowadzenia biblioteki
- stanowiska ds. poligrafii,
b) SP &ndash, Dział System?w Produkcji Rolnej, Standard?w Jakościowych,
Doświadczalnictwa i Laboratorium:
&ndash, stanowisko ds. produkcji roślinnej &ndash, Now.,
&ndash, stanowisko ds. produkcji zwierzęcej &ndash, Gaw.,
&ndash, stanowisko ds. doświadczalnictwa polowego &ndash, Wło.,
&ndash, stanowisko ds. ogrodnictwa &ndash, Wiś.,
&ndash, stanowisko ds. mechanizacji rolnictwa, budownictwa i przetw?rstwa rolno &ndash,
spożywczego &ndash, Kac.,
&ndash, stanowisko ds. ekologii i program?w rolnośrodowiskowych &ndash, M.Pan.,
&ndash, stanowisko ds. ochrony środowiska i odnawialnych źr?deł energii &ndash, Zaj.,
&ndash, stanowisko ds. prowadzenia i organizacji pracy w laboratorium &ndash, Bar.,
&ndash, stanowisko ds. wykonywania analiz chemicznych &ndash, Mia.,

c) PG &ndash, Dział Wiejskiego Gospodarstwa Domowego, Agroturystyki i Przedsiębiorczości:
- stanowisko ds. aktywizacji środowiska wiejskiego i grupowego działania &ndash, Kup. ,
- stanowisko ds. wiejskiego gospodarstwa domowego i agroturystyki &ndash, Bre.
d) ER &ndash, Dział Ekonomiki:
&ndash, stanowisko ds. ekonomiki gospodarstw rolnych &ndash, Mać.,
&ndash, stanowisko ds. rachunkowości i prognoz ekonomicznych &ndash, I.Kup.
e) ZT &ndash, Dział Zastosowań Teleinformatyki:
&ndash, stanowisko ds. administrowania siecią informatyczną &ndash, Kus.,
- informatyk &ndash, Szk.
f) KO &ndash, Dział Kadr i Organizacji Pracy:
&ndash, stanowisko ds. organizacji biura dyrektora &ndash, Pan.,
&ndash, stanowisko ds. pracowniczych &ndash, Gri. ,
&ndash, stanowisko ds. socjalnych i archiwum &ndash, Fed.
g) KF &ndash, Dział Księgowości:
&ndash, gł?wna księgowa &ndash, Bas.,
&ndash, zastępca gł?wnej księgowej &ndash, Szl.,
&ndash, stanowisko ds. księgowania i rozliczania podatku CIT &ndash, Mü,l.,
&ndash, stanowisko ds. prowadzenia dokumentacji księgowości &ndash, Skr.,

&ndash, stanowisko ds. naliczania płac &ndash, Wol.,
&ndash, stanowisko ds. ewidencji środk?w trwałych i wyposażenia oraz prowadzenia
kasy &ndash, Mos.,
- stanowisko ds. ewidencji środk?w trwałych i wyposażenia oraz prowadzenia
kasy w oddziale &ndash, Pyt.
h) AG &ndash,Dział Administracyjno &ndash, Gospodarczy:
&ndash, kierownik działu - Kor.,
&ndash, stanowisko ds. prowadzenia dokumentacji działu &ndash, Cie.
i) Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i ppoż. &ndash, Wal.,
j) Stanowisko ds. Obsługi Prawnej &ndash, Sku.,
k) Stanowisko ds. Zarządzania Jakością,
l) Audytor wewnętrzny.

2) na poziomie powiat?w :

a) Powiatowy Zesp?ł Doradztwa Rolniczego w Krośnie Odrzańskim &ndash,KR,
b) Powiatowy Zesp?ł Doradztwa Rolniczego w Nowej Soli razem ze Wschową &ndash,NS,
c) Powiatowy Zesp?ł Doradztwa Rolniczego w Świebodzinie &ndash,SW,
d) Powiatowy Zesp?ł Doradztwa Rolniczego w Zielonej G?rze z siedzibą w Kalsku &ndash,ZG,
e) Powiatowy Zesp?ł Doradztwa Rolniczego w Żaganiu &ndash,ZN,
f) Powiatowy Zesp?ł Doradztwa Rolniczego w Żarach z siedzibą w Lubsku &ndash,ZY.

5.W skład Oddziału wchodzą następujące kom?rki organizacyjne:
1) na poziomie wojew?dztwa:

a) MS - Dział Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw:
- Kierownik działu- organizacja szkoleń i kurs?w &ndash, Jez.,
- stanowisko ds. dokumentowania metodyki doradztwa i szkoleń - Bum.,
- stanowisko ds. opracowań plastycznych &ndash, Tew.,
b) SP - Zesp?ł System?w Produkcji Rolnej i Standard?w Jakościowych:
- stanowisko ds. bydła i użytk?w zielonych &ndash, Gło.,
- stanowisko ds. trzody chlewnej i drobnego inwentarza &ndash, T.Mat.,
- stanowisko ds. produkcji roślinnej &ndash, Sol.,
- stanowisko ds. ogrodnictwa &ndash, Cie.,
c) PG - Zesp?ł Wiejskiego Gospodarstwa Domowego, Agroturystyki i Przedsiębiorczości:
- stanowisko ds. wiejskiego gospodarstwa domowego i agroturystyki &ndash, Wil.,
- stanowisko ds. program?w pomocowych i marketingu &ndash, Mat.,
- stanowisko ds. aktywizacji środowisk wiejskich &ndash, Dre.
d) ER - Zesp?ł Ekonomiki:
- stanowisko ds. ekonomiki gospodarstw rolnych &ndash, Gor.,
e) AG - Zesp?ł Administracyjno-Gospodarczy:
- stanowisko ds. prowadzenia i organizacji pracy zespołu &ndash, Zio.,
- stanowisko ds. obsługi sekretariatu &ndash, Ryd.,
- stanowisko ds. obsługi recepcji &ndash, Len.

2) na poziomie powiat?w :

a) Powiatowy Zesp?ł Doradztwa Rolniczego w Gorzowie Wlkp &ndash, GW,


b) Powiatowy Zesp?ł Doradztwa Rolniczego w Międzyrzeczu &ndash, MI,
c) Powiatowy Zesp?ł Doradztwa Rolniczego w Strzelcach Krajeńskch &ndash, ST,
d) Powiatowy Zesp?ł Doradztwa Rolniczego w Słubicach &ndash, SŁ,
e) Powiatowy Zesp?ł Doradztwa Rolniczego w Sulęcinie &ndash, SU.

6. W skład Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego wchodzą następujące stanowiska:
1) kierownik,
2) stanowiska ds. og?lnorolnych &ndash, w każdej gminie,
3) stanowiska ds. wiejskiego gospodarstwa domowego i agroturystyki.

7. Strukturę organizacyjną Ośrodka obrazuje schemat, stanowiący załącznik do Regulaminu.

ROZDZIAŁ VI
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA I ZAKRES DZIAŁANIA
KOMÓ,REK ORGANIZACYJNYCH

§, 15. Lubuski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Kalsku, działa w ramach struktury organizacyjnej przedstawionej w Rozdziale V.

§, 16. 1. Pracą Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw kieruje kierownik.

2. W dziale tworzy się następujące kom?rki organizacyjne:
1) w Oddziale w Lubniewicach:
a) kierownik Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw,
b) stanowisko ds. dokumentowania metodyki doradztwa i szkoleń,
c) stanowisko ds. opracowań plastycznych.
2) w Kalsku:
a) stanowisko ds. prowadzenia i organizacji pracy wydawniczej,
b) stanowisko ds. składu komputerowego,
c) stanowisko ds. dokumentowania metodyki doradztwa i szkoleń,
d) stanowisko ds. składu komputerowego i prowadzenia biblioteki,
e) stanowisko ds. poligrafii.

3. Dział Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw realizuje następujące zadania:
1) koordynuje działania w zakresie programowania, planowania i szkoleń,
2) opracowuje projekty rocznych program?w, plan?w i sprawozdań działalności doradczej Ośrodka,
3) koordynuje wykonanie zadań doradczych określonych w Rocznym programie działalności Ośrodka,
4) opracowuje i opiniuje dokumentację obowiązującą w działalności doradczej,
5) opracowuje propozycje form i metod pracy doradczej realizowanej w Ośrodku,
6) koordynuje i nadzoruje pracę powiatowych zespoł?w doradczych, w zakresie realizacji zadań doradczych,
7) wsp?łpracuje ze specjalistami w zakresie wdrażania działań Planu Rozwoju Obszar?w Wiejskich,
8) prowadzi kontrole pracy dział?w i zespoł?w doradczych z uwzględnieniem wykonania zadań w zgodności z wytycznymi i instrukcjami metodycznymi,
9) organizuje i prowadzi oświatę dorosłych w formach pozaszkolnych, stosownie do aktualnych przepis?w prawa w sprawie zasad i warunk?w podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia dorosłych,
10) organizuje i prowadzi doskonalenie zawodowe rolnik?w, mieszkańc?w obszar?w wiejskich, kadry specjalist?w, w tym własnej kadry doradczej, poprzez organizację kurs?w, konferencji, seminari?w, szkoleń wyjazdowych,
11) programuje, planuje i koordynuje działalność szkoleniową Ośrodka oraz opracowuje okresowe informacje i roczne sprawozdania z tej działalności,
12) prowadzi obowiązującą dokumentację szkoleń, tj. programy, dzienniki szkoleń, listy obecności, rejestry wydanych zaświadczeń i świadectw,
13) wsp?łpracuje z Centrum Doradztwa Rolniczego w zakresie działalności oświatowo-doradczej oraz z innymi instytucjami, organizacjami, plac?wkami naukowymi, szkołami rolniczymi,
14) organizuje e-learning (kształcenia na odległość) dla doradc?w i mieszkańc?w wsi,
15) nadzoruje i sprawuje opiekę merytoryczną nad prowadzonymi kursami na odległość,
16) propaguje ideę e-learningu wśr?d doradc?w i mieszkańc?w obszar?w wiejskich, zwłaszcza wśr?d młodzieży wiejskiej,
17) przygotowuje do druku i wydaje miesięcznik &bdquo,Lubuskie Aktualności Rolnicze&rdquo,, w tym :
a) koordynuje pisanie artykuł?w przez specjalist?w Ośrodka, oraz autor?w z zewnątrz,
b) organizuje posiedzenia Rady Redakcyjnej,
c) odpowiada za właściwą dystrybucję miesięcznika ,
18) prowadzi działalność wydawniczą i poligraficzną pod potrzeby Ośrodka wydając zgodnie z planem broszury tematyczne, ulotki, foldery, plakaty itp.,
19) prowadzi usługowo działalność wydawniczą i poligraficzną dla podmiot?w zewnętrznych,
20) prowadzi działalność informacyjną, wspierającą rozw?j produkcji rolniczej, i obszar?w wiejskich, wsp?łpracując ze specjalistami zakładowymi oraz specjalistami terenowymi w tym temacie,
21) utrzymuje kontakty z instytucjami i firmami na terenie wojew?dztwa i kraju w celu pozyskiwania informacji, reklam i ogłoszeń do publikacji w wydawnictwach Ośrodka,
22) prowadzi bibliotekę LODR w Kalsku,
23) opracowuje informacje o nowościach wydawniczych na potrzeby Ośrodka,
24) prowadzi zaopatrzenie w papier i materiały poligraficzne dział?w i zespoł?w Ośrodka oraz ewidencjonuje ich zużycie.

§, 17. 1. Dział System?w Produkcji Rolnej, Standard?w Jakościowych, Doświadczalnictwa i Laboratorium dzieli się na:
1) Dział System?w Produkcji Rolnej, Standard?w Jakościowych, Doświadczalnictwa i Laboratorium w Kalsku, w kt?rym tworzy się następujące stanowiska:
a) stanowisko ds. produkcji roślinnej,
b) stanowisko ds. produkcji zwierzęcej,
c) stanowisko ds. doświadczalnictwa polowego,
d) stanowisko ds. ogrodnictwa,
e) stanowisko ds. mechanizacji rolnictwa, budownictwa i przetw?rstwa rolno-spożywczego,

f) stanowisko ds. ekologii i program?w rolnośrodowiskowych,
g) stanowisko ds. ochrony środowiska i odnawialnych źr?deł energii,
h) stanowisko ds. prowadzenia i organizacji pracy w laboratorium,
i) stanowiska ds. wykonywania analiz chemicznych.

2) Zesp?ł System?w Produkcji Rolnej i Standard?w Jakościowych w Lubniewicach, w kt?rym tworzy się następujące stanowiska:
a) stanowisko ds. bydła i użytk?w zielonych,
b) stanowisko ds. trzody chlewnej i drobnego inwentarza,
c) stanowisko ds. produkcji roślinnej,
d) stanowisko ds. ogrodnictwa.

2. Dział System?w Produkcji Rolnej, Standard?w Jakościowych, Doświadczalnictwa i Laboratorium realizuje następujące zadania:
1) koordynuje pracą służb doradczych w zakresie świadczenia doradztwa z technologii produkcji roślinnej, zwierzęcej, ogrodnictwa, budownictwa inwentarskiego i mechanizacji, ekologii i ochrony środowiska,
2) świadczy pomoc merytoryczną w zakresie realizacji temat?w branżowych przez specjalist?w doradztwa rolniczego, w szczeg?lności:
a) stosowania nowoczesnych metod agrotechnicznych, hodowli oraz przetw?rstwa rolno-spożywczego i rozwiązywania problem?w technologicznych w gospodarstwach rolnych,
b) dostosowania gospodarstw rolnych do obowiązujących standard?w i wymagań w zakresie produkcji roślinnej, zwierzęcej i ogrodnictwa zgodnie z zasadami Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej,
c) modernizacji gospodarstw rolnych, poprawy jakości artykuł?w rolno-spożywczych i ich przetw?rstwa na poziomie gospodarstwa rolnego celem wzmocnienia pozycji na rynku,
3) prowadzi doradztwo w zakresie:
a) prowadzenia produkcji rolnej metodami ekologicznymi,
b) oddziaływania produkcji rolnej na środowisko naturalne,
c) poprawy infrastruktury technicznej związanej z gospodarstwem rolnym,
d) ochrony przyrody na terenach wiejskich,
e) stosowania odnawialnych źr?deł energii,
4) udziela pomocy przy sporządzaniu plan?w rolnośrodowiskowych oraz plan?w przestawienia gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi lub plan?w produkcji w gospodarstwach ekologicznych,
5) wsp?łdziała i nadzoruje realizację zadań wynikających z program?w rolnośrodowiskowych,
6) opracowuje ekspertyzy i analizy w zakresie rozwoju produkcji ekologicznej oraz ochrony środowiska w wojew?dztwie lubuskim,
7) upowszechnia mechanizmy funkcjonowania rynk?w rolnych w ramach Wsp?lnej Polityki Rolnej,
8) sporządza analizy przemian w zakresie poziomu i jakości produkcji rolniczej i funkcjonowania gospodarstw rolnych oraz upowszechnia te analizy w pracy doradczej,
9) udziela pomocy w sporządzaniu plan?w nawozowych lub plan?w przechowywania nawoz?w, ocen użyteczności maszyn rolniczych oraz innych opracowań dotyczących technologii produkcji,
10) w ramach Laboratorium:


a) wykonuje analizy chemiczne w materiale roślinnym i pr?bach glebowych,
b) prowadzi obserwacje meteorologiczne,
c) udziela pomocy doradcom w interpretowaniu i wykorzystywaniu wynik?w analiz w pracy doradczej z rolnikami,
11) organizuje branżowe konferencje, seminaria kursy, szkolenia służby doradczej i rolnik?w,
12) opracowuje materiały dydaktyczne, np. ulotki, broszury, artykuły, informacje,
13) udziela pomocy w wypełnianiu wniosk?w lub innych dokument?w niezbędnych do ubiegania się o pomoc finansową lub wsp?łfinansowanie ze środk?w pochodzących z funduszy europejskich lub krajowych,
14) prowadzi doświadczalnictwo polowe,
15) wsp?łpracuje z instytucjami, organizacjami, plac?wkami naukowymi i szkołami rolniczymi,
16) organizuje i uczestniczy w organizacji konkurs?w, targ?w rolniczych i innych imprez masowych dla rolnik?w.

§, 18. 1. Dział Ekonomiki dzieli się na:
1) Dział Ekonomiki w Kalsku, w kt?rym tworzy się następujące stanowiska:
a) stanowisko ds. ekonomiki gospodarstw rolnych,
b) stanowisko ds. rachunkowości i prognoz ekonomicznych,
2) Zesp?ł Ekonomiki w Lubniewicach, w kt?rym tworzy się następujące stanowisko:
a) stanowisko ds. ekonomiki gospodarstw rolnych.

2. Dział Ekonomiki realizuje następujące zadania:
1) prowadzi doradztwo w zakresie:
a) rozwiązywania problem?w organizacyjno-ekonomicznych w gospodarstwach rolnych,
b) prowadzenia rachunkowości rolnej w gospodarstwach,
c) zarządzania gospodarstwem rolnym,
d) możliwości kredytowania działalności rolniczej,
2) przeprowadza analizy ekonomiczne dla potrzeb doradztwa ekonomicznego i pozyskiwania środk?w finansowych na inwestycje rolnicze,
3) prowadzi analizy rynku artykuł?w rolniczych i środk?w do produkcji oraz upowszechnia informacje rynkowe z tego zakresu,
4) sporządza kalkulacje opłacalności rolnej,
5) koordynuje prowadzenie rachunkowości PL FADN i wsp?łpracuje w tym zakresie z Instytutem Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
6) wykorzystuje w doradztwie rolniczym wyniki rachunkowości rolnej,
7) udziela pomocy w wypełnianiu wniosk?w lub innych dokument?w niezbędnych do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowej ze środk?w krajowych i europejskich,
8) świadczy pomoc merytoryczną i organizacyjną, w zakresie realizacji zadań działu, dla specjalist?w innych dział?w i zespoł?w doradczych,
9) organizuje konferencje, seminaria, kursy, szkolenia dla doradc?w i rolnik?w w obszarze problematyki działu,
10) opracowuje materiały dydaktyczne, tj. ulotki, broszury, artykuły, informacje,
11) organizuje i uczestniczy w organizacji konkurs?w, targ?w i innych imprez masowych dla rolnik?w,
12) wsp?łpracuje z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i bankami w zakresie kredytowania inwestycji rolniczych,


13) wsp?łpracuje z instytucjami, organizacjami, plac?wkami naukowymi i szkołami rolniczymi.

§, 19. 1. Dział Wiejskiego Gospodarstwa Domowego, Agroturystyki i Przedsiębiorczości dzieli się na:
1) Dział Wiejskiego Gospodarstwa Domowego, Agroturystyki i Przedsiębiorczości w Kalsku, w kt?rym tworzy się następujące stanowiska:
a) stanowisko ds. aktywizacji środowiska wiejskiego i grupowego działania,
b) stanowisko ds. wiejskiego gospodarstwa domowego i agroturystyki.
2) Zesp?ł Wiejskiego Gospodarstwa Domowego, Agroturystyki i Przedsiębiorczości w Lubniewicach w kt?rym tworzy się następujące stanowiska:
a) stanowisko ds. wiejskiego gospodarstwa domowego i agroturystyki,
b) stanowisko ds. program?w pomocowych i marketingu,
c) stanowisko ds. aktywizacji środowisk wiejskich.

2. Dział Wiejskiego Gospodarstwa Domowego, Agroturystyki i Przedsiębiorczości realizuje następujące zadania:
1) prowadzi doradztwo w zakresie rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich,
2) udziela kompleksowego doradztwa i pomocy w uzyskiwaniu wsparcia finansowego w ramach działań PROW,
3) prowadzi doradztwo organizacyjne, ekonomiczne, prawne i technologiczne w zakresie funkcjonowania wiejskiego gospodarstwa domowego, a w szczeg?lności:
a) unowocześniania wiejskiego gospodarstwa domowego,
b) warunk?w socjalno-bytowych rodziny wiejskiej,
c) dodatkowych i alternatywnych źr?deł dochodu oraz rozwijania przedsiębiorczości kobiet na wsi,
d) zdrowego stylu życia rodziny wiejskiej,
e) poprawy estetyki wsi i zagrody,
4) upowszechnia oraz udziela pomocy rolnikom w zakresie rozwoju agroturystyki i turystyki wiejskiej,
5) prowadzi działania promujące wieś jako atrakcyjne miejsce wypoczynku,
6) wsp?łpracuje ze społecznościami lokalnymi w zakresie opracowywania i realizacji plan?w rozwoju lokalnego,
7) podejmuje działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego na obszarach wiejskich,
8) wsp?łpracuje ze społecznościami wiejskimi w zakresie wyłaniania lider?w wiejskich,
9) aktywizuje środowiska lokalne poprzez wsp?łpracę z organizacjami działającymi na wsi, inspirując i pomagając w organizacji imprez,
10) dokonuje analizy sytuacji w regionie, celem wskazania obszar?w wymagających działań dostosowawczych,
11) wskazuje możliwości prowadzenia działalności pozarolniczej na obszarach wiejskich,
12) promuje pozytywne przykłady aktywności lokalnej i przedsiębiorczości na obszarach wiejskich,
13) prowadzi działania na rzecz promocji produkt?w lokalnych i regionalnych,
14) udziela pomocy w tworzeniu i funkcjonowaniu grup producent?w rolnych,
15) przygotowuje i rozpowszechnia materiały informacyjno-promocyjne dotyczące zasad wspierania rozwoju obszar?w wiejskich,


16) organizuje szkolenia i prowadzi kursy umożliwiające podnoszenie kwalifikacji zawodowych z zakresu agroturystyki i turystyki wiejskiej,
17) wsp?łdziała ze stowarzyszeniami agroturystycznymi w realizacji zadań promujących agroturystykę i turystykę wiejską,
18) sporządza analizy i informacje dotyczące rozwoju agroturystyki w wojew?dztwie lubuskim,
19) opracowuje materiały informacyjne, tj. ulotki, broszury, artykuły z zakresu zadań działu,
20) świadczy pomoc merytoryczną i organizacyjną, w zakresie realizacji zadań działu, dla specjalist?w innych dział?w i zespoł?w doradczych,
21) organizuje konferencje, seminaria, kursy, szkolenia dla doradc?w i rolnik?w w obszarze problematyki działu,
22) organizuje i uczestniczy w organizacji konkurs?w, targ?w i innych imprez masowych dla rolnik?w,
23) wsp?łpracuje z instytucjami, organizacjami, plac?wkami naukowymi i szkołami rolniczymi.

§, 20. 1. Dział Zastosowań Teleinformatyki w Kalsku tworzy następujące stanowiska:
a) stanowisko ds. administrowania siecią informatyczną,
b) stanowisko &ndash, informatyk.

2. Dział Zastosowań Teleinformatyki realizuje następujące zadania:
1) sprawuje opiekę nad sprzętem komputerowym w Ośrodku,
2) dba o rozw?j bazy informatycznej i właściwe jej wykorzystywanie,
3) prowadzi ewidencję sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz ich aktualizacji,
4) opiniuje likwidację zużytego sprzętu teleinformatycznego,
5) przygotowuje wnioski w zakresie zakupu nowego sprzętu komputerowego i oprogramowania,
6) prowadzi stronę internetową, w tym zamieszczanie na bieżąco informacji i artykuł?w,
7) zapewnia wsparcie informatyczne nad prowadzonymi kursami e-learning (kształcenie na odległość),
8) prowadzi Biuletyn Informacji Publicznej.

§, 21. 1.Dział Administracyjno &ndash, Gospodarczy dzieli się na:
1) Dział Administracyjno &ndash, Gospodarczy w Kalsku, w kt?rym tworzy się następujące stanowiska:
a) kierownik działu,
b) stanowisko ds. prowadzenia dokumentacji działu,
c) stanowiska ds. obsługi recepcji,
d) stanowiska ds. gospodarczych.

2) Zesp?ł Administracyjno &ndash, Gospodarczy w Lubniewicach, w kt?rym tworzy się następujące stanowiska:
a) stanowisko ds. prowadzenia i organizacji pracy zespołu,
b) stanowisko ds. obsługi sekretariatu,
c) stanowisko ds. obsługi recepcji,
d) stanowiska ds. gospodarczych.

2. Dział Administracyjno &ndash, Gospodarczy realizuje następujące zadania:
1) prowadzi usługowo działalność hotelarsko-gastronomiczną z wykorzystaniem obiekt?w Ośrodka,
2) prowadzi sprzedaż energii cieplnej dla sp?łdzielni mieszkaniowej w Kalsku,
3) organizuje usługowo r?żnego rodzaju imprezy, konferencje, szkolenia itd. z wykorzystaniem obiekt?w Ośrodka,
4) udziela wsparcia organizacyjnego i logistyczno - materiałowego przy organizacji targ?w rolniczych i innych imprez masowych w Ośrodku,
5) wykonuje konserwację i drobne naprawy malarskie, stolarskie, murarskie oraz urządzeń hydraulicznych w obiektach Ośrodka,
6) wykonuje obsługę i bieżącą konserwację pojazd?w służbowych,
7) wykonuje prace naprawcze urządzeń i przedmiot?w będących na wyposażeniu Ośrodka,
8) odpowiada za utrzymanie prawidłowego stanu sanitarnego, czystości oraz estetyki w pomieszczeniach i obiektach, oraz wok?ł posesji Ośrodka,
9) powadzi obsługę sekretariatu w Lubniewicach,
10) wspiera działalność doradczą, prowadząc zaopatrzenie w materiały biurowe, wyposażenie biur oraz inne materiały niezbędne do realizacji zadań,
11) odpowiada za odpowiednie, zgodne z przepisami zabezpieczenie pod względem bhp i ppoż. obiekt?w Ośrodka.

§, 22. 1. Pracą Działu Księgowości kieruje Gł?wny Księgowy.

2. Dział Księgowości działa w Kalsku, w kt?rym tworzy się następujące stanowiska:
a) gł?wna księgowa,
b) zastępca gł?wnej księgowej,
c) stanowisko ds. księgowania i rozliczania podatku CIT,
d) stanowisko ds. naliczania płac,
e) stanowisko ds. prowadzenia dokumentacji księgowości,
f) stanowisko ds. ewidencji środk?w trwałych i wyposażenia oraz prowadzenia kasy,
g) stanowisko ds. ewidencji środk?w trwałych i wyposażenia oraz prowadzenia kasy
w oddziale,

3. Dział Księgowości realizuje następujące zadania:
1) prowadzi rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2) prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami,
3) dokonuje analizy wykorzystania środk?w finansowych,
4) opracowuje projekty zarządzeń wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości,
5) prowadzi obsługę finansowo - księgową i kasową,
6) opracowuje instrukcje obiegu dokument?w księgowych, nadzoruje jej realizację, oraz prowadzi kontrolę wewnętrzną w tym zakresie,
7) sporządza listy płac, rozliczenia podatk?w z Urzędem Skarbowym oraz nalicza składki ZUS i sporządza sprawozdania i deklarację w tym zakresie,
8) sporządza zaświadczenia o wynagrodzeniach do kapitału początkowego ( Rp-7),
9) prowadzi ewidencję wynagrodzeń, sporządza roczne PIT,
10) prowadzi karty zasiłk?w oraz ewidencji wypłat z ZUS,
11) zgłasza do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu umowy o pracę oraz um?w zleceń i o dzieło,
12) prowadzi ewidencję wyposażenia i środk?w trwałych oraz rozlicza inwentaryzację,
13) prowadzi rejestr VAT oraz sporządza deklaracje wynikających z przepis?w w tym zakresie,
14) prowadzi ewidencję zakupu i zużycia paliwa w transporcie samochodowym,
15) prowadzi szczeg?łową analitykę do magazyn?w,
16) prowadzi Pracowniczą Kasę Zapomogowo-Pożyczkową.

§, 23. 1. W Dziale Kadr i Organizacji Pracy tworzy się następujące stanowiska:
1) stanowisko ds. organizacji biura dyrektora,
2) stanowisko ds. pracowniczych,
3) stanowisko ds. socjalnych i archiwum.

2. Dział Kadr i Organizacji Pracy realizuje następujące zadania:
1) przyjmuje i wysyła korespondencję dotyczącą Ośrodka,
2) prowadzi rejestr pism przychodzących i wysyłanych,
3) prowadzi dokumentację Dyrektora,
4) prowadzi centralny rejestr zarządzeń, um?w zawieranych przez Ośrodek, druk?w ścisłego zarachowania, rejestru zam?wień,
5) opracowuje i nadzoruje dokumentację organizacyjną Ośrodka,
6) prowadzi sprawy związane ze stosowaniem instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt Ośrodka oraz nadzoruje i kontroluje stosowania tych dokument?w w Ośrodku,
7) prowadzi dokumentację kadrową ( akta osobowe) i niezbędną ewidencję,
8) opracowuje regulamin pracy i regulaminu premiowania pracownik?w Ośrodka,
9) sporządza dokumentację dot. awansowania i zmiany warunk?w zatrudnienia pracownik?w Ośrodka,
10) przygotowuje dokumentację do spraw emerytalno &ndash, rentowych pracownik?w,
11) prowadzi konsultacje ze związkami zawodowymi,
12) wsp?łpracuje z działem księgowości w zakresie wynagradzania i przyznawania
innych świadczeń związanych z pracą,
13) przygotowuje dokumentację do naliczania kapitału początkowego dla pracownik?w
14) prowadzi sprawy związane z podnoszeniem wykształcenia pracownik?w,
15) sporządza sprawozdania, analizy i wykazy o stanie zatrudnienia dla potrzeb Ośrodka i innych instytucji,
16) prowadzi bieżącą analizę zatrudnienia os?b niepełnosprawnych oraz sporządza sprawozdania dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Os?b Niepełnosprawnych (PFRON),
17) sporządza obowiązujące sprawozdania dla GUS,
18) prowadzi sprawy socjalne pracownik?w,
19) prowadzi archiwum zakładowe,
20) wsp?łpracuje z Powiatowymi Urzędami Pracy w zakresie aktywizacji zawodowej os?b bezrobotnych.

§, 24. Stanowisko ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy realizuje następujące zadania:
1) prowadzi nadz?r nad przestrzeganiem bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie i na poszczeg?lnych stanowiskach pracy,
2) bierze udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy,
3) bierze udział w ustalaniu okoliczności i przyczynach wypadk?w przy pracy, łącznie ze sporządzeniem dokumentacji dotyczącej wypadk?w przy pracy,
4) prowadzi szkolenia wstępne pracownik?w nowo zatrudnionych w zakresie BHP i ppoż. i szkolenia okresowe pracownik?w Ośrodka.

§, 25. Stanowisko ds. Obsługi Prawnej:
prowadzi obsługę prawną całości spraw związanych z funkcjonowaniem Ośrodka, w tym przygotowywanie opinii prawnych, opracowywanie i opiniowanie projekt?w pism, um?w i zarządzeń dyrektora pod względem formalnoprawnym oraz prowadzenie rejestru spraw sądowych i opinii prawnych.
§, 26. Stanowisko ds. Zarządzania Jakością:
1) odpowiada za wdrażanie system?w zarządzania jakością oraz prowadzenie nadzoru nad tym systemem,
2) odpowiada za skuteczniejsze i efektywniejsze funkcjonowanie systemu zarządzania jakością,
3) prowadzi nadz?r nad dokumentacją systemu zarządzania jakością.

§, 27. Audytor wewnętrzny:
1) opracowuje roczny plan audytu w porozumieniu z Dyrektorem Ośrodka Doradztwa,
2) przeprowadza audyt wewnętrzny zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz standardami,
3) sporządza sprawozdanie z przeprowadzonych zadań audytowych i przedstawia je Dyrektorowi Ośrodka Doradztwa,
4) sporządza sprawozdanie z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni,
5) wsp?łpracuje z kierownikami dział?w i zespoł?w doradczych oraz gł?wnymi specjalistami w zakresie zadań audytowych.

§, 28. 1. Pracą Powiatowych Zespoł?w Doradc?w kierują kierownicy.

2. W Powiatowych Zespołach Doradc?w tworzy się następujące stanowiska:
1) kierownik,
2) stanowiska ds. og?lnorolnych,
3) stanowiska ds. wiejskiego gospodarstwa domowego i agroturystyki.

3. Powiatowe Zespoły Doradc?w realizują następujące zadania:
1) prowadzą doradztwo dla rolnik?w i mieszkańc?w wsi w zakresie:
a) rozwiązywania problem?w organizacyjno &ndash, ekonomicznych gosp. rolnych,
b) zarządzania gospodarstwem rolnym,
c) stosowania nowoczesnych metod agrotechnicznych w gospodarstwach rolnych,
d) stosowania nowoczesnych metod przetw?rstwa rolno &ndash, spożywczego na poziomie gospodarstwa rolnego,
e) rozwiązywania problem?w technologicznych w gospodarstwach rolnych,
f) dostosowania gospodarstw rolnych do obowiązujących standard?w i wymagań w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, zgodnie z zasadami Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej i obowiązującymi przepisami prawnymi,
g) modernizacji gospodarstw rolnych, poprawy jakości wytwarzanych produkt?w,
h) unowocześnienia wiejskiego gospodarstwa domowego,
i) warunk?w socjalno &ndash, bytowych rodzin wiejskich,
j) dodatkowych i alternatywnych źr?deł dochod?w oraz rozwijania przedsiębiorczości kobiet wiejskich,
k) zdrowego stylu życia rodziny wiejskiej,
l) poprawy estetyki wsi i zagrody,
m) produkcji przyzagrodowej i rękodzielnictwa,
n) tradycji i wartości rodzinnych,
o) produkt?w lokalnych i regionalnych.
2) udzielają pomocy rolnikom i innym mieszkańcom obszar?w wiejskich w zakresie przygotowywania dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowej lub wsp?łfinansowanej ze środk?w pochodzących z funduszy UE lub innych instytucji krajowych i zagranicznych,
3) organizują i prowadzą szkolenia i inne formy działalności doradczej (konkursy, wystawy, pokazy itd.) w zakresie zadań Ośrodka,
4) zbierają i przekazują do poszczeg?lnych dział?w Ośrodka informacje o problemach rozwoju rolnictwa i obszar?w wiejskich oraz potrzebach doradczych producent?w rolnych i innych mieszkańc?w wsi,
5) wsp?łpracują z samorządem terytorialnym, szkołami rolniczymi oraz organizacjami i związkami rolniczymi działającymi na terenie PZDR,
6) sporządzają plany i sprawozdania z działalności PZDR,
7) przekazują rolnikom i mieszkańcom wsi wydawnictwa Ośrodka,
8) prowadzą rachunkowość rolną w gospodarstwach,
9) sporządzają wnioski i plany rolnośrodowiskowe, oraz nadzorują ich realizację (tylko specjaliści z uprawnieniami),
10) opracowują artykuły do miesięcznika &bdquo,Lubuskie Aktualności Rolnicze&rdquo,.

4. Wykonywanie zadań doradczych przez specjalist?w terenowych jest koordynowane przez branżowych specjalist?w zakładowych (w zakresie ich specjalizacji).

ROZDZIAŁ VII
FORMY I METODY KIEROWANIA PRACĄ OŚRODKA ,
ZAKRES ZADAŃ I UPRAWNIEŃ KIEROWNIKÓ,W KOMÓ,REK
ORGANIZACYJNYCH ORAZ TRYB PRACY OŚRODKA


§, 29. Dyrektor wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Dyrektora, Dyrektora Oddziału, Gł?wnego Księgowego, Kierownika Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw, Kierownika Działu Administracyjno &ndash, Gospodarczego, Kierownik?w Powiatowych Zespoł?w Doradztwa Rolniczego w zakresie wykonywanych przez nich zadań określonych w zakresach działania podległych im kom?rek organizacyjnych, z uwzględnieniem przydzielonych im kompetencji.

§, 30. Do stosowanych przez Dyrektora form i metod kierowania pracą należą:

1. Narady bieżące poświęcone określeniu aktualnych zadań oraz rozliczaniu załatwianych spraw.

2. Narady miesięczne w Kalsku poświęcone rozliczeniu realizacji zadań za miesiąc poprzedzający naradę oraz określeniu zadań do realizacji w miesiącu następnym, w kt?rej biorą udział Zastępca Dyrektora, Dyrektor Oddziału, Kierownicy PZDR, branżowi specjaliści kom?rek organizacyjnych Ośrodka, Kierownik Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw oraz w razie potrzeby specjalista z laboratorium i specjalista ds. administrowania siecią informatyczną.

3. Bezpośrednie kontakty służbowe z Zastępcą Dyrektora, Dyrektorem Oddziału kierownikami dział?w, zespołami specjalist?w i pracownikami w celu wymiany informacji na temat stanu realizacji zadań oraz uzgadnianie planowanej i bieżącej działalności Ośrodka.

4. Polecenia służbowe wydawane mogą być w formie ustnej lub pisemnej i powinny określać treść zadania, termin wykonania i osobę odpowiedzialną za wykonanie.

§, 31. Zastępca Dyrektora Ośrodka i Dyrektor Oddziału:

1. Kierują pracą podległych Dział?w i Zespoł?w i odpowiadają przed Dyrektorem za należyte wykonywanie przydzielonych zadań.

2. Do zadań i obowiązk?w Zastępcy Dyrektora i Dyrektora Oddziału należą w szczeg?lności:
1) wspomaganie Dyrektora we właściwym funkcjonowaniu Ośrodka,
2) zastępowanie Dyrektora w czasie jego nieobecności,
3) nadzorowanie opracowania zasad i metod pracy podległych im dział?w i zespoł?w oraz ich wykonanie,
4) nadzorowanie przygotowania i realizacji plan?w z zakresu doradztwa,
5) nadzorowanie przygotowania sprawozdań, analiz i prognoz z zakresu działalności doradczej,
6) organizowanie sprawnego przepływu informacji pomiędzy służbami doradczymi, rolnikami, organizacjami i innymi jednostkami organizacjami pracującymi na rzecz rolnictwa i obszar?w wiejskich,
7) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem kontroli w podległych Działach i Zespołach,
8) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym zabezpieczeniem składnik?w
majątkowych Ośrodka przed pożarem, kradzieżą i zniszczeniem,
9) sprawowanie nadzoru nad zapewnieniem podległym pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunk?w pracy,
10) przestrzeganie przepis?w ustawy o zam?wieniach publicznych.

3. Zastępca Dyrektora Ośrodka i Dyrektor Oddziału mają prawo do składania wniosk?w o:
1) dokonywanie niezbędnych zmian merytorycznych w planowanej działalności,
2) przyznanie nagr?d i udzielenie kar,
3) przeprowadzenie zmian kadrowych w podległych Działach i Zespołach.

§, 32. 1.Gł?wny Księgowy kieruje pracą Działu Księgowości i odpowiada przed Dyrektorem za należyte wykonywanie przydzielonych zadań.

2. Do zadań i obowiązk?w Gł?wnego Księgowego należy w szczeg?lności:
1) opracowanie rocznego planu finansowego Ośrodka,
2) kierowanie całokształtem spraw finansowo-księgowych,
3) opracowywanie zasad i wytycznych w zakresie spraw finansowo-księgowych,
4) prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami,
5) wykonywanie analiz wykorzystania środk?w finansowych przydzielonych z budżetu Wojewody oraz środk?w finansowych pochodzących z innych źr?deł, będących w dyspozycji Ośrodka,
6) opracowywanie projekt?w zarządzeń wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości,
7) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokument?w dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
8) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
9) przygotowywanie sprawozdawczości i analiz z zakresu gospodarki finansowej.

3. Gł?wny Księgowy realizując zadania ma prawo do:
1) określania dla Dział?w i Zespoł?w trybu postępowania, według kt?rego mają być wykonywane prace niezbędne dla zapewnienia prawidłowej gospodarki finansowej,
2) żądania od kom?rek organizacyjnych udzielania niezbędnych informacji i wyjaśnień, jak r?wnież udostępnienia do wglądu dokument?w i wyliczeń będących źr?dłem tych informacji i wyjaśnień,
3) żądania od kom?rek organizacyjnych usunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości dotyczących działalności finansowej.

§, 33. 1. Kierownik Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw kieruje pracą Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw wykonując jednocześnie zadania związane z powierzonymi obowiązkami Zastępcy Dyrektora Oddziału w Lubniewicach i odpowiada przed Dyrektorem za należyte wykonywanie przydzielonych zadań działu. Realizacja zadań jest koordynowana przez Zastępcę Dyrektora i Dyrektora Oddziału.

2. Do zadań i obowiązk?w Kierownika Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw należy w szczeg?lności:
1) organizowanie narad bieżących poświęconych określeniu aktualnych zadań oraz rozliczaniu załatwionych spraw,
2) opracowywanie wytycznych w zakresie planowania i sprawozdawczości w Ośrodku,
3) opiniowanie dokumentacji obowiązującej w działalności doradczej Ośrodka,
4) coroczne opracowywanie planu kontroli Ośrodka,
5) kontrolowanie stanowisk pracy w Dziale Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw w zakresie prawidłowości prowadzonej dokumentacji,
6) analizowanie potrzeb szkoleniowych doradc?w i rolnik?w,
7) wizytowanie i nadzorowanie organizacji i przebiegu szkoleń,
8) wsp?łdziałanie z Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie w zakresie metod i sposob?w realizacji zadań doradczych,
9) wspomaganie Dyrektora Oddziału w Lubniewicach we właściwym funkcjonowaniu Oddziału,
10) nadz?r i kierowanie pracą branżowych specjalist?w zakładowych Oddziału w zakresie realizacji zadań doradczych,
11) zastępowanie Dyrektora Oddziału w Lubniewicach, w czasie jego nieobecności.

3. Kierownik Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw realizując zadania ma prawo do:
1) opiniowania i oceniania pracownik?w realizujących zadania doradcze, oświatowe szkoleniowe i wydawnicze,
2) wnioskowania do Dyrektora o przyznanie premii, nagr?d, wyr?żnień, odznaczeń oraz udzielenia kar regulaminowych,
3) organizowania okresowych narad i spotkań związanych tematycznie z wykonywaniem zadań doradczych, oświatowych i szkoleniowych.

§, 34. 1. Kierownik Działu Administracyjno &ndash, Gospodarczego kieruje pracą Działu Administracyjno &ndash, Gospodarczego i odpowiada przed Dyrektorem i Zastępcą Dyrektora za należyte wykonywanie przydzielonych zadań.

2. Do zadań i obowiązk?w Kierownika Działu należy w szczeg?lności:
1) prawidłowe organizowanie pracy oraz podział zadań pomiędzy stanowiska pracy,
2) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem pracy na poszczeg?lnych
stanowiskach,
3) prawidłowe i oszczędne gospodarowanie powierzonymi obiektami oraz urządzeniami technicznymi,
4) prowadzenie aktywnej działalności w kierunku pozyskiwania klient?w na usługi oferowane przez Ośrodek,
5) sprawowanie nadzoru nad prawidłowością rozliczeń materiał?w i surowc?w niezbędnych do funkcjonowania Działu,
6) prawidłowe zabezpieczenie obiekt?w i pomieszczeń Ośrodka pod względem bhp i ppoż.

3. Kierownik Działu Administracyjno &ndash, Gospodarczego realizując zadania ma prawo do:
1) opiniowania i oceniania podległych pracownik?w realizujących zadania wynikające
z charakteru poszczeg?lnych stanowisk pracy,
2) wnioskowania do Zastępcy Dyrektora o przyznanie premii, nagr?d, wyr?żnień, oraz udzielania kar regulaminowych podległym pracownikom,
3) organizowania okresowych spotkań związanych tematycznie z charakterem wykonywanej pracy.

§, 35. 1. Kierownicy Powiatowych Zespoł?w Doradczych, kierując pracą Zespoł?w odpowiadają przed Dyrektorem, Zastępcą Dyrektora i Dyrektorem Oddziału za należyte wykonywanie powierzonych zadań i są służbowymi przełożonymi podległych pracownik?w.

2. Do zadań i obowiązk?w Kierownik?w Powiatowych Zespoł?w Doradczych należy:
1) prawidłowe zorganizowanie pracy oraz podział zadań pomiędzy stanowiska pracy,
2) wsp?łpraca z samorządem terytorialnym, szkołami rolniczymi oraz organizacjami i związkami rolniczymi działającymi na terenie PZDR,
3) sporządzanie plan?w i sprawozdań z działalności PZDR,
4) organizacja i prowadzenie narad w PZDR,
5) sporządzanie obowiązującej dokumentacji i jej terminowe dostarczanie do zakładu,
6) udział w miesięcznych naradach rozliczeniowych w zakładzie.

3. Kierownik Powiatowego Zespołu Doradczego ma prawo do:
1) opiniowania i oceniania podległych pracownik?w realizujących zadania doradcze i szkoleniowe,
2) wnioskowania do Zastępcy Dyrektora i Dyrektora Oddziału o przyznanie premii, nagr?d, wyr?żnień, oraz udzielania kar regulaminowych podległym pracownikom,
3) organizowania okresowych narad i spotkań związanych tematycznie z wykonywaniem zadań doradczych.

§, 36. 1. Pracownicy Ośrodka wykonują zadania i obowiązki:
1) określone w zakresach czynności oraz wynikające z poleceń służbowych,
2) zawarte w niniejszym regulaminie, regulaminie pracy Ośrodka, instrukcji obiegu i kontroli dokument?w, instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej oraz zarządzeń Dyrektora.

2. Jeżeli polecenie służbowe jest w przekonaniu pracownika niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, jest on zobowiązany poinformować o tym przełożonego. W przypadku pisemnego potwierdzenia polecenia jest on zobowiązany polecenie to wykonać. Pracownik odmawia wykonania polecenia, jeśli jest przekonany, że może prowadzić to do przestępstwa lub wykroczenia. O zaistniałej sytuacji niezwłocznie informuje Dyrektora.

§, 37. 1. Przyjmowanie interesant?w odbywa się codziennie w godzinach pracy Ośrodka.

2. Posłowie, senatorowie oraz przedstawiciele organ?w samorządu terytorialnego w sprawach związanych z wykonywaniem ich mandatu, powinni być przyjmowani w pierwszej kolejności.

3. Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosk?w odbywa się codziennie w godzinach pracy Ośrodka przez:
1) Dyrektora , Zastępcę Dyrektora lub Dyrektora Oddziału,
2) w przypadku nieobecności Dyrektora, Zastępcy Dyrektora, Dyrektora Oddziału przez wyznaczonego pracownika.

4.Skargi i wnioski są rozpatrywane i załatwiane przez pracownik?w w ramach posiadanych kompetencji.

5.Dokumentacja dotycząca skarg i wniosk?w po zakończeniu sprawy przekazywana jest do Działu Kadr i Organizacji Pracy.

6.Rejestr skarg i wniosk?w prowadzi wyznaczony pracownik Działu Kadr i Organizacji Pracy.

ROZDZIAŁ VIII
ZASADY I ZAKRES UDZIELANIA PRACOWNIKOM OŚRODKA
UPOWAŻNIEŃ DO ZAŁATWIANIA SPRAW W IMIENIU DYREKTORA


§, 38. 1. W czasie nieobecności Dyrektora lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązk?w służbowych, Dyrektor upoważnia Zastępcę Dyrektora lub innego pracownika Ośrodka do:
1) zawierania um?w cywilno &ndash, prawnych,
2) do wykonywania niekt?rych zadań wynikających z pełnienia funkcji Dyrektora.

2. W sprawach związanych z obsługą prawną Ośrodka, w szczeg?lności umocowaniem do reprezentowania Ośrodka w postępowaniach sądowych i administracyjnych, pełnomocnictwo otrzymuje radca prawny.

3. Upoważnienia, o kt?rych mowa w ust.1, są imienne, udzielane w formie pisemnej i określają przedmiotowy zakres upoważnienia.

4. Cofnięcie lub zmiana upoważnienia następuje w trybie ich udzielenia.

5. Rejestr upoważnień prowadzi wskazany pracownik w Dziale Kadr i Organizacji Pracy.


ROZDZIAŁ IX
WŁAŚCIWOŚĆ W ZAKRESIE PODPISYWANIA DOKUMENTÓ,W I PISM


§, 39. 1. Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są:
1) korespondencja do centralnych organ?w administracji państwowej, Sejmu, Senatu, Marszałka Wojew?dztwa Lubuskiego, Wojewody Lubuskiego,
2) zarządzenia wewnętrzne,
3) plany, programy i sprawozdania dotyczące działalności Ośrodka,
4) pisma związane z powstaniem, zmianą, wygaśnięciem zobowiązań finansowych,
5) pełnomocnictwa i upoważnienia,
6) pisma w sprawach dotyczących inwestycji i remont?w kapitalnych,
7) dokumenty związane z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy i innymi sprawami pracowniczymi,
8) inne sprawy zastrzeżone pisemnie lub ustnie przez Dyrektora.

2. Pisma zastrzeżone do podpisu Dyrektora podczas jego nieobecności podpisuje Zastępca Dyrektora.

3.Stosownie do obowiązujących przepis?w prawnych Gł?wny Księgowy podpisuje wszystkie dokumenty finansowe.

4. Wszystkie pisma wychodzące na zewnątrz Ośrodka podpisuje Dyrektor lub Zastępca a także Dyrektor Oddziału.

§, 40. Pisma i dokumenty przedstawiane do podpisu Dyrektora Ośrodka, Zastępcy Dyrektora oraz Dyrektora Oddziału powinny być uprzednio parafowane przez Kierownik?w kom?rek organizacyjnych lub pracownik?w przygotowujących te dokumenty.

ROZDZIAŁ X
ZASADY I TRYB OPRACOWYWANIA PROJEKTÓ,W
AKTÓ,W NORMATYWNYCH DYREKTORA

§, 41. Zarządzenia Dyrektora stanowią wewnętrzne akty normatywne o charakterze og?lnym i mocy wiążącej dla wszystkich pracownik?w Ośrodka.

§, 42. 1. Inicjatywa i obowiązek sporządzenia projektu aktu normatywnego należy do Kierownika kom?rki organizacyjnej albo pracownika zajmującego samodzielne stanowisko pracy, odpowiedzialnych za realizację przedmiotu regulacji.

2. Akt normatywny powinien być sformułowany jasno i zwięźle, zgodnie z obowiązującymi przepisami wyższego rzędu oraz z zasadami techniki prawodawczej.

3. Kom?rka organizacyjna opracowująca projekt aktu normatywnego obowiązana jest uzgodnić go z zainteresowanymi kom?rkami oraz Zastępcą Dyrektora i Dyrektorem Oddziału a także z radcą prawnym, kt?rzy potwierdzają swoim podpisem akceptację treści projektu.

4. Oceny projektu w zakresie skutk?w finansowych dokonuje pisemnie Gł?wny Księgowy.

§, 43. 1. Kom?rki organizacyjne, dla kt?rych wynikają zadania z aktu normatywnego, niezwłocznie po jego otrzymaniu, przystępują do realizacji tych zadań.

2. W przypadku, gdy do wykonania zadań powołanych jest kilka kom?rek, Dyrektor wyznacza kom?rkę wiodącą w realizacji aktu oraz w razie potrzeby określa obowiązki ciążące na podmiotach realizujących dany akt normatywny.

§, 44. Rejestr akt?w normatywnych prowadzi pracownik Działu Kadr i Organizacji Pracy.


ROZDZIAŁ XI
PODSTAWOWE ZASADY PROGRAMOWANIA PRACY OŚRODKA


§, 45. 1. Podstawowym dokumentem planowania pracy jest Roczny plan działania Ośrodka w skład, kt?rego wchodzą:
1) Roczny program działalności doradczej,
2) Projekt rocznego planu finansowego.

2. Projekt rocznego programu działalności doradczej opracowuje Kierownik Działu Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw na podstawie planu działalności doradczej Oddziału w Lubniewicach, plan?w działalności doradczej Powiatowych Zespoł?w Doradztwa Rolniczego, propozycji zgłoszonych przez Działy i Zespoły doradc?w, uwzględniając wytyczne Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie.
Projekt rocznego programu działalności doradczej uzgadniany jest z Departamentem Rolnictwa Środowiska i Rozwoju Wsi Urzędu Marszałkowskiego.

3. Projekt rocznego planu finansowego opracowuje Gł?wny Księgowy z uwzględnieniem propozycji głoszonych przez Działy i Zespoły doradc?w.

4. Dyrektor przedkłada projekt rocznego programu działalności Ośrodka do zaopiniowania przez Radę Społeczną Doradztwa Rolniczego.

5. Zaopiniowany przez Radę program przedkłada do zatwierdzenia Sejmikowi Wojew?dztwa Lubuskiego w terminie do 30 listopada roku poprzedzającego rok, na kt?ry ten program został sporządzony.

6. Projekt sprawozdania z realizacji rocznego programu działalności Ośrodka opracowują wsp?lnie Dział Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw, na podstawie sprawozdania Oddziału w Lubniewicach, sprawozdań Powiatowych Zespoł?w Doradztwa Rolniczego oraz innych kom?rek organizacyjnych Ośrodka.

7. Dyrektor przedkłada projekt sprawozdania z realizacji rocznego programu działalności Ośrodka do zaopiniowania przez Radę Społeczną Doradztwa Rolniczego.

8. Zaopiniowane przez Radę sprawozdanie przedkłada do zatwierdzenia Sejmikowi Wojew?dztwa Lubuskiego w terminie do 31 stycznia roku następnego.

ROZDZIAŁ XII
ZASADY DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ OŚRODKA

§, 46. 1. Szczeg?łowe warunki i tryb przeprowadzania kontroli określa Regulamin kontroli Ośrodka i obowiązuje wszystkich pracownik?w Ośrodka.

2. Za działalność kontrolną Ośrodka odpowiada Dyrektor.

§, 47.1. Kontrolę prowadzi się na podstawie Rocznego planu kontroli.

2. Roczny Plan kontroli i sprawozdanie z realizacji Planu sporządza Dział Metodyki Doradztwa, Szkoleń i Wydawnictw w porozumieniu z Działami i Zespołami doradc?w i przedkłada do akceptacji Dyrektorowi.


ROZDZIAŁ XIII
TRYB REALIZACJI WNIOSKÓ,W I ZALECEŃ POKONTROLNYCH
ORGANÓ,W KONTROLI ZEWNĘTRZNEJ

§, 48. 1. Dyrektor po otrzymaniu protokołu lub wystąpienia pokontrolnego od organu przeprowadzającego kontrolę, przekazuje do ewidencji w Dziale Kadr i Organizacji Pracy oraz do Zastępcy Dyrektora.

2. Projekt odpowiedzi na zalecenia pokontrolne lub informację o sposobie wykorzystania wniosk?w i uwag pokontrolnych przygotowuje wskazany pracownik Ośrodka i przedkłada do podpisu Dyrektorowi, a po podpisaniu przez Dyrektora jeden egzemplarz pisma przekazuje do Działu Kadr i Organizacji Pracy.


ROZDZIAŁ XIV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§, 49. Zmiany dotyczące postanowień niniejszego Regulaminu mogą być dokonywane tylko przez Dyrektora Ośrodka w trybie właściwym dla jego nadania.




Opublikował: Administrator informatyk
Publikacja dnia: 18.06.2010
Podpisał: Administrator informatyk
Dokument z dnia: 18.06.2010
Dokument oglądany razy: 1 836